Det synes som at hver omsorgsbolig her til lands har en eller annen intern avtale med sine beboere. Noen eksempler kjapt opplistet er godteri-avtale, røykeavtale, vaskeavtale, innlåsningsavtale (ansatte kan låse seg inn til beboer) og matavtaler av ulike slag. Listen er langt fra fullstendig.
Det å inngå avtaler er noe de fleste av oss har et forhold
til – det er svært normalt. Det er også en del av vårt borgerskap, ved det at
vi oppfyller avtaler og lever fredfullt sammen. Så hvorfor skulle ikke personer
med utviklingshemning få disse mulighetene også, særlig når idealene er
inkludering, normalisering og selvbestemmelse.
Med dette innlegget mener jeg ikke at beboere ved
omsorgsboliger er umyndige mennesker som ikke har kompetanse til å inngå
avtaler. Sannsynligvis har de lang erfaring og meget høy kompetanse på avtaler
– livene deres ser ut til å bestå av avtaler. Vedtak er avtaler mellom dem og
kommunen, men så kommer de interne avtalene i tillegg.
Jeg tenker vi må vurdere hvem disse avtalene er til for. Gå inn i oss
selv og spørre:
1. Er dette avtaler eller tvangsvedtak?
2. Har ikke vernepleiere andre metoder, verktøy og
tilnærmingsmåter enn avtaler?
Den normale gode avtale
Som borgere i Norge er vi omringet av avtaler, hvor noen
selvfølgelig er mer nødvendige enn andre. Samfunnet vårt baserer seg på avtaler
og oppfyllelsen av disse. De fleste av oss har leieavtaler, strømavtaler,
arbeidsavtaler/-kontrakt, mobilabonnement, og avtale om nedbetaling av
studielån med Lånekassen eller huslån med banken. I tillegg kan vi i kortere
perioder ha avtaler med byggefirmaer, bilverksteder eller rørleggere om vi
trenger tjenestene deres.
På et enda høyere nivå har kommunene vi bor i avtaler med
private aktører om ulike helse- og omsorgstjenester og offentlig transport som
vi benytter oss av.
Om vi bryter ned begrepet «avtale», så kan man jo enkelt og
kort si at det er enighet mellom to parter om et eller annet. Det avtales hvem
som gjør hva og hvordan oppfyllelsen av avtalen skal skje. Vi er særlig opptatt
av at avtalen skal være «god», det vil si rettferdig og at begge parter er
ærlig og holder seg til avtalen. En god avtale er en avtale som:
1. Er mellom to parter og fokuserer på enighet
2. Er rettferdig ved at begge parter gagner og vinner på
avtalen
3. Er frivillig inngått av begge parter (er avtalen ikke
frivillig kalle de gjerne noe helt annet)
4. Er ofte bindende, men kan brytes på visse vilkår
5. Er ofte skriftliggjort fordi personer skal ha mulighet
til å gå tilbake og se hva som ble sagt og bestemt, og kanskje mer viktig hva
som ikke ble sagt og bestemt
6. Kan være muntlig, og muntlige avtaler er like juridisk
bindende som skriftlig
7. Er tydelig og konkret slik at begge parter vet hva
avtalen inneholder
8. Er tidsbestemt, ved at den har fast dato for når den
avsluttes, og hvor den kan fornyes ved behov
Så kan man spørre seg selv som helsepersonell – er det gode avtaler beboerne ved
omsorgsboligene får?
- Den er ikke så
formell den avtalen vår
Noen vil kanskje si at avtalene ikke er så formelle slik jeg
har beskrevet dem ovenfor.
Det er sant at det eksisterer mer uformelle avtaler i vårt
samfunn, som avtale om å møtes på kafé, middagsbesøk og felles sykkelturer. Men
er det slike avtaler beboerne har med ansatte?
Har jeg en avtale med en venninne om å dra på kafé kan jeg
trygt avlyse avtalen, uten å frykte sanksjoner eller negative konsekvenser av
andre slag. Kanskje blir hun skuffet, men jeg hadde blitt meget overrasket om
hun hadde svart noe slikt som dette:
«Men en avtale er en avtale, så nå må du komme»
«Om du ikke klarer å holde avtaler, så kan du ikke forvente
å få dra på kafé flere ganger»
«Hvorfor vil du ikke holde avtalen din med meg?»
«Hvorfor gjorde du avtalen, om du ikke vil følge den?»
Jeg hadde nok blitt mer enn overrasket. Sannsynligvis hadde
jeg blitt meget sint, og følt at hun hadde tråkket på min selvstendighet, ikke
respektert eller forstått meg, samt at hun hadde rakket ned på min evne til å
ta valg.
Beboerne risikerer å få slike svar om de ikke holder seg til
tre brødskiver eller røyker mer enn avtalt. Uformelle avtaler unngås også i
profesjonelle forhold, hvor arbeid, lønn og tjenester er viktig stikkord.
Stikkord som går igjen i tittelen «ansatt». Avtalene er formelle, men ses kanskje
på som uformelle fordi da slipper man all dokumentasjonen og den blir liksom
ikke så alvorlig.
Derimot når beboerne vil bryte avtalen, blir den meget
formell – «du har inngått en avtale, og en
avtale er en avtale». Fy!
Vi hopper over rettssikkerheten til våre beboere når vi sier
slikt. Når vi skaper diffuse avtaler som vi endrer karakter på etter eget
velbefinnende.
Hvilke elementer er
oppfylt?
1. En god avtale er mellom to parter og fokuserer på enighet
For det første: begge parter vet om hverandre. I boligene
vet nok de fleste ansatte om beboeren, men det er mindre sannsynlig at beboeren
vet om alle ansatte – fulltidsansatte, deltidsansatte, ansatte i helgestilling,
vikarer og sommervikarer. Avtaler har som regel konkrete navngitte parter, enkeltpersoner
eller representanter for store firmaer. Beboerens avtale gjelder dermed ikke
automatisk sommervikarer eller nyansatte, men de ansatte, med sin relasjon med
beboeren, som faktisk inngikk avtalen. For det andre: enighet. Er beboeren enig
i avtalen? Her handler det om selvbestemmelsesretten, noe jeg regner med de
fleste vernepleiere har god kjennskap til og ivaretar i avtalene.
2. En god avtale er rettferdig ved at begge parter gagner og
vinner på avtale
Er det rettferdig at beboerens gode er vekttap eller
røykekutt om dette kun er ansattes mål? Det er ikke sikkert beboeren ser
gevinsten på samme måte, og da skal ikke miljøarbeidet være en avtale.
Vernepleiere har da andre metoder å ta i bruk for miljøarbeidet.
3. En god avtale er frivillig inngått av begge parter
Igjen handler det om selvbestemmelsesretten, og
vernepleiernes kjernekompetanse – tilrettelegging. Tilrettelegging som handler
om å forsikre seg om avtalen inngås frivillig, og ikke på grunn av frykt for
sanksjoner, manipulering, overtalelse, vanskelighet for å si nei eller frykt
for å skuffe ansatte.
4. En god avtale er ofte bindende, men kan brytes på visse
vilkår
Tørr vi å gjøre avtaler som enkelt og lett kan brytes? Å
fortelle beboeren at når han vil kan han bryte avtalen, og hvordan han konkret
bryter den. Eller vegrer vi å si dette i frykt for at «han blir å bryte den med
en gang» eller «han evner ikke å gjøre det uten litt press». For hva gjør vi
da, uten avtalen vår? Om beboeren bryter avtalen med en gang eller ikke gjør
noe uten «press», så er ikke en avtale riktig tiltak i miljøarbeidet. I noen
tilfeller tror jeg derimot det krever mer «evne» og mot til å bryte en avtale,
enn å inngå den. Det virker i alle fall mye lettere å inngå avtaler enn å komme
ut av dem.
5. En god avtale er ofte skriftliggjort
Beboerne våre har sitt liv nedskrevet i journaler, likevel
mangler ofte skriftliggjøring av avtaler. Er vi bekymret for å bli sett i
kortene, for lovligheten av «tiltaket», er sannsynligvis avtalen på kanten.
6. En god avtale kan også være muntlig
Banker inngår sjeldent muntlige avtaler med lånekunder,
lånekassen krever dokumentasjon og de fleste store kjøp kommer med en skriftlig
kvittering. Det er mange gode grunner til dette. Å kunne gå tilbake for å
dobbeltsjekke avtalens vilkår, men ikke minst for å oppdage maktmisbruk. Det
handler om rettssikkerhet, og viktige rettigheter som forsvarlig tjeneste og
brukermedvirkning. Å tyde en avtale er aldri lett, men det er så å si umulig
når den er muntlig. Særlig når ansatte bytter arbeidssted, beboerens behov
endrer seg, miljøarbeid skifter retning og viktigst – når beboeren skifter
mening.
7. En god avtale er tydelig og konkret slik at begge parter
vet hva avtalen inneholde
En skriftliggjøring av avtalen tydeliggjør den samtidig, noe
man skulle tro var nødvendig om 20 ansatte skulle oppfylle den. Særlig viktig
blir dette fordi beboeren skal forstå avtalen like mye som ansatte gjør.
8. En god avtale er tidsbestemt
Alle tiltak skal ha en utløpsdato, fordi beboere utvikler
seg like mye som ansatte – de er personer. Tiltak skal også avsluttes og
evalueres. Avtaler er ikke unntak, med mindre de er unntak som bekrefter
regelen. En livslang avtale eksisterer ikke i mitt liv – jeg er fri.
Har ikke
vernepleiere andre metoder?
Hensikten med avtaler er ofte gode, velger jeg å tro, men om
vi ikke hadde mulighet til slike avtaler, hvordan ville vi da gått frem?
I de fleste tilfeller inngås vedtak frivillig fordi de som
trenger hjelp, ønsker å få denne. Når vedtak bestemmes og utføres mot personens
vilje kalles det ofte tvangsvedtak. Hensikten er den samme; å gi bistand. Jeg
tror dårlige avtaler, de som mangler elementene ovenfor, fungerer som
tvangsvedtak, uten etisk, faglig og juridisk grunnlag. Avtaler omhandler det vi
kanskje ikke fått tvangsvedtak på, og som ikke ser noen alternativer til. Dette
er vår feil.
Vernepleierfaget
inneholder ikke avtaler som en egen metode
På vernepleierutdanninger undervises det i etikk, juss,
bærende kommunikasjon, rettigheter som selvbestemmelse, og alt er samlet i
vernepleiefaglig arbeidsmodell. Vernepleiere skal kartlegge, se hele personen
for den han eller hun er, i tillegg til sosiale og samfunnsmessige aspekt.
Videre skal vi være opplest. For la oss være ærlige, ingen husker alt fra
utdanningen, utdanningen makter ikke å dekke alle mulige situasjoner og sjansen
for at det er kommet ny forskning er stor. Det faglige som kommer frem i
kartleggingen skal vi oppdatere oss på. Deretter skal vi vurdere ulike tiltak,
og tilrettelegge disse etter personens behov. Det faktum at avtaler er så
utbredt og like, forteller at de ikke er individuelle tilrettelegginger.
For å få en person til å slutte å røyke krever veiledning,
riktig og dosert informasjon og motivering. Alt dette krever flere samtaler,
over tid, og ikke minst forståelse og tålmodighet. Flere personen bruker
plaster eller tabletter fordi dette i seg selv ikke er nok. Hvorfor røyker
personen i det hele tatt? De fleste har sett reklamer og kjenner det på kroppen
selv at det ikke er bra for helsen. Kanskje handler det mer om ensomhet.
Hvorfor er noen overvektig? Det kan handle om lav selvtillit, kjedsomhet eller
ikke se en god grunn til å endre adferd.
Om en beboer nekter ansatte adgang til leiligheten, burde
kanskje ansatte stille seg spørsmålet hvorfor? Er det ansatte, deres oppførsel,
holdning og relasjon, eller kanskje er det en psykiske lidelse hvor symptomet
er sosial isolasjon. En avtale er neppe svaret. Vi må forstå årsak, ikke gå
rett på løsning, og kanskje til og med vurdere innleggelse på et mer egnet sted
med annen kompetanse.
En avtale kurerer ikke lav selvtillit, ensomhet eller
motiverer. Motivasjon kommer innenfra og består av personlige ønsker og grunner
for å endre seg. Hvorfor vi legger vår tillit til avtaler er slik sett
uforståelig. Avtaler er et tiltak, men et tiltak som kommer etter at
årsaken til «problemet» er avklart.
Effektive og lett å
forholde seg til
Avtaler kan være gode tiltak, men er de vårt første eller
siste forslag?
Avtaler har en høy verdi i samfunnet vårt, og noen hevder at
uten avtaler faller samfunnet sammen. De er effektive, fordi de opprettholder
en viss orden. Som når den rettmessige får sin fortjente belønning eller sin
straff. For eksempel skal bankene behandlet sine kunder likt og kunder skal
betale for seg. Alle skal betale husleien sin, og husvert skal fikse
leiligheten slik at brannforskrifter følges. Avtaler tydeliggjør ansvar og
plikter, og er slik enkel å forholde seg til.
Derimot er ikke effektivitet og lett å forholde seg
til egenskaper vi ønsker å vektlegge i et tiltak. Dette er egenskaper som
er fordeler for ansatte, ikke nødvendigvis for beboere. Beboerne, tørr jeg
påstå, ønsker tiltak basert på egne ønsker, premisser og forståelse.
Avtale burde ikke være førstevalg.
Er de vårt siste valg, bør vi vurdere tvangsvedtak. Tvangsvedtak skal i alle fall være etisk,
faglig og juridisk forankret, samt er de skriftliggjort,
godkjent, har utløpsdato og skal evalueres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar