Det «akademiske» ses ofte på som
noe «kjedelig» og «tørt», fordi det forbindes med lesing og skriving. Det
handler om å skrive på en akademisk måte og å lese utfordrende vitenskapelige
artikler. Vitenskapelige teorier står sentralt, og sammen med dem er også
vitenskapsteori og metoder viktig. Noen har kanskje allerede sovnet her?
Da kan vi kanskje våkne til med
dette spørsmålet: Fortjener ikke brukerne
gode profesjonsutøvere?
Gode profesjonsutøvere som kan:
- Å skrive objektivt om brukerne
Det er fryktelig subjektivt å skrive i journaler at «Bruker
er i god form» eller «Bruker er i godt humør». Vi kan aldri sikkert vite noe
som helst om en annen persons sinnsstemning, og det blir etisk feil å hevde
dette. Vår jobb er å beskrive; «Bruker sier han er i god form» eller «Bruker
smiler og ler». Videre skal vi kunne skrive formelle søknader på vegne av
brukerne, hvor vi fremmer deres rettigheter og sikrer rettssikkerhet.
For å klare dette må vi oppdage når vår feilaktige
forforståelse preger teksten, og hvordan vi faktisk skriver om andre mennesker
på en etisk og forsvarlig måte.
- Å bruke vitenskapelige teorier
Som
vernepleier skal man ikke ha herredømme over miljøarbeidet. Ei heller skal en
personalgruppe alene diktere hva miljøarbeidet skal bestå av. En vernepleieres
antagelser og refleksjoner skal støttes opp av vitenskapelige teorier, som
igjen er støttet opp av forskning på praksisfeltet, gjort av flere ulike forskere.
Vi kan ikke sitte ene og alene å bestemmer over andre mennesker.
En teori er langt ifra en perfekt representasjon av virkeligheten
– det er en forenkling av virkeligheten. Det er ikke meningen at teorier skal
representerer virkeligheten eller praksis, fordi det er vi som
profesjonsutøvere som skal kunne tilpasse teoriene vår individuelle bruker og han eller hennes situasjon og behov.
For å gjøre dette må vi vite hva en vitenskapelig teori er
og hvordan de anvendes riktig.
- Å lese vitenskapelig artikler
Det er jo ikke slik at det vi lærer på
vernepleierutdanningen er gyldig for evig og alltid. Ei heller kan vi påstå å
huske alt til evig tid. Det er derfor vår plikt å repetere og være oppdatert på
den nyeste forskningen.
For å forstå vitenskapelige artikler må vi ha kunnskap om
vitenskapsteori. Man skal ikke ta all forskning for god fisk, men være kritisk
og reflektert om utvalg av teorier, metode, argumenter og forskningens funn.
For å klare dette må vi kunne søke opp, lese og ikke minst forstå
vitenskapelig artikler.
«Det akademiske» + praksis = vernepleierfaget
Jeg håper disse tre punktene viser
at det såkalte «akademiske» ved vernepleierutdanningen i stor grad er en del av
vernepleierfaget. Og det med god grunn – nemlig å utdanne gode profesjonsutøvere.
Skriftlig arbeid med
kildehenvisninger er ikke praksisfjernt, ei heller er det forbeholdt forskere.
Det er kunnskap og kompetanse som vernepleiere har, for å gjøre sin egen
praksis god – etisk og faglig forsvarlig.
Det er helt greit å synes at «det
akademiske» er tørt og kjedelig. Jeg forventer ikke at andre skal synes dette er
spennende og morsomt. Det som derimot forventes er at man som fremtidig og
nåværende vernepleier forstår at det er
viktig for brukerne, og videre at man gjør det som skal til for å bli en
god profesjonsutøver.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar