torsdag 31. mars 2016

Min første snarfilm: Vernepleiefaglig arbeidsmodell og miljøarbeid



Dette er en snarfilm om vernepleiefaglig arbeidsmodell og begrepet «miljøarbeid». En snarfilm er en kort film og denne er ca. 10 minutter, noe som er litt i overkant av hva som anbefales. Anbefalingen er ca. 6-7 minutter, men som regel har jeg utfordringer med å begrense meg.
Hensikten med snarfilmen er å repetere vernepleiefaglig arbeidsmodell, for så å trekke inn miljøarbeid som begrep. Å lese, altså jobbe teoretisk med miljøarbeid kan være kjedelig, men samtidig utfordrende fordi det er et veldig praktisk område. «Alt er miljøarbeid», sier ofte vernepleiere, men om det er alt, så er det også ingenting (en sosialantropologisk tommelfingerregel). Dette betyr at om noe skal være miljøarbeid så må noe annet kunne sies å ikke være miljøarbeid. Dette forsøker snarfilmen å illustrere ved å trekke inn arbeidsmodellen. Viktige stikkord er: profesjonell, faglig, etikk, hele personen, kompetanse og verktøy.
 Den er primært laget for studentene på 2. studieår, og arbeidsmodellen blir da repetering fra 1. året. Jeg ville bruke noe kjent for å plassere og lære noe nytt - det overordnede miljøarbeid-begrepet.
En snarfilm er ofte motiverende, og det er også hensikten med denne. Jeg tenker det kan være lettere å sette i gang med lesing etter en innføring, slik at studenten ikke føler at hun eller han begynner på noe helt nytt (det gjør de nemlig ofte ikke for alt henger sammen, det er bare om å få dette frem). Jeg håper også at repetisjon fra første studieår kan være motiverende. Det er alltid flott å vite at man kan noe om temaet fra før - man må bare se sammenhengen og minne seg selv på det man allerede har lært og kan.
 Til slutt stilles det spennende spørsmål med direkte henvisning til pensum. Å begynne å lese det som interesserer og fasinerer mest har alltid fungert godt for meg, og kanskje blir det «kjedelige» spennende jo mer man kan?


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar